Interview met UMB worldcup-Veghel organisator Harry Mathijssen van Eureka biljarts & Biljart Evenementen Nederland

Moderator: Stany Buyle

Post Reply
User avatar
Stany Buyle
moderator
Posts: 2908
Joined: Sun 30 Nov 2008 15:05
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Contact:

Interview met UMB worldcup-Veghel organisator Harry Mathijssen van Eureka biljarts & Biljart Evenementen Nederland

Post by Stany Buyle »

ImageLien vers la version Francaise
-------------------------------------------------------------
Image ImageInterview met UMB worldcup-Veghel organisator Harry Mathijssen van Eureka biljarts & Biljart Evenementen Nederland

Image Goedemorgen Harry,

In de aanloop naar jouw prachtig evenement dat zondag 23 oktober van start gaat wat vraagjes die Martin Ravestyn en mijzelf bezig houden:

• Stany: We kennen elkaar al heel wat jaren met betrekking tot jouw biljart tafel fabricatie en tot mijn biljart keu fabricatie, maar ben jij eigenlijk zelf ooit actief geweest in de nationale biljart competitie?


Harry: Ik ben met biljarten opgegroeid, lachend zeggen ze wel eens bovenop het biljart geboren, onze familie ademt biljart, en daarom ben ik erg trots dat ons familie bedrijf Eureka dit jaar 125 jaar bestaat.
Toch ben ik mijn werkzaam leven niet direct gestart in het familiebedrijf, maar ben 4 jaar werkzaam geweest in de cosmetica branche, Revlon en Max Factor, daar heb ik met veel plezier de eerste start gemaakt.
Vroeger heb ik wel bij een jeugd biljartverenging gezeten, maar het voetbal was aantrekkelijker, daarna heb ik nooit meer in competitie verband gespeeld.
Andere sporten die ik heb beoefend zijn basketball, tennis en daarna weer actief als jeugd voetbaltrainer.
Het bedrijf Eureka slokte in de begin jaren ook veel tijd op, je weet dat je als ondernemer veel tijd moet stoppen in je bedrijf, en daarom geen tijd voor serieuze competitie,
maar om eerlijk te zijn, ik ben een zeer matige speler, haha .
Overigens ben ik al vanaf het begin trouw bezoeker van 3 banden evenementen, dus altijd zeer geïnteresseerd geweest in 3 band toernooien.


• Martin: De corona-pandemie heeft de evenementensector op zijn grondvesten doen daveren. Hoe heeft B.E.N. deze periode overbrugd?

Harry: Ja inderdaad de wedstrijdsport heeft er flink onder geleden ten tijde van Corona, Overigens denk ik dat BEN de enigste organisatie was in Europa die wel toernooien van de grond kreeg.
Januari 2021 organiseerde we 3 dagen in de BUBBEL “ The Duke Challenge “ en in April 2021 in de Bubbel het NK Driebanden De Jumbo Masters.
Het was uiteraard een andere dimensie spelen zonder publiek, maar wel voor de camera, want het kwam live op Kozoom en ZiggoSport. (NL sportzender) waar we per dag rond de 220.000 kijkers hadden.


• Stany: Je bent ondertussen een vaste waarde als organisator van zowel nationale tornooien als mondiale kanjers zoals het tornooi in Veghel.
Hoe is dat eigenlijk begonnen en wat was jouw drijfveer?


Harry: De eerste aanzet om binnen het professionele circuit te komen was de samenwerking zoeken met de KNBB om biljarts te plaatsen voor het NK Driebanden, we hebben als bedrijf Eureka “Het Dick Jaspers Biljart” gemaakt.
Vanaf 2002 hebben we toen met het nieuwe product veel furore gemaakt met het DJ Biljart. En zo zijn we als Eureka dan altijd betrokken geweest dicht bij de organisatie van evenementen in Nederland.
Je kunt het dus zien dat ik 11 jaar de kat uit de boom heb gekeken, en toen heb besloten om het zelf te gaan doen.
In 2013 werd de Masters georganiseerd in Zevenbergen, die mensen (organisatie) deden op het laatste moment nog een poging om het toernooi vlot te trekken omdat op het allerlaatste moment een lokaalhouder
In de buurt van Goes het toernooi cancelde. Ze deden dat echt goed maar niet goed genoeg... Naar aanleiding van dat Masters toernooi werd bij mij de vraag opgeworpen wie gaat dit feestje volgend jaar organiseren.
Ad Smout van de NL Biljartballen krant kwam bij mij op de zaak en daar is het idee ontstaan.
Samen hebben we BEN opgericht en zijn we gestart met ons 1e toernooi De Masters. Mijn collega Ad Smout is na een hartinfarct in 2021 afgehaakt als bestuurder en organisator, zijn gezondheid ging voor.
Ik ben Ad ook veel dank verschuldigd want zijn inzet was onvoorwaardelijk goed.
Ons team is daarna uitgebreid met mijn zoon Laurens (jeugdig elan) en Gerard Ten Loohuis, freelancer van Kozoom en F&S en al jaren bekend binnen de biljartsport.
Henny wezenbeek is al meerdere jaren verbonden aan BEN ,en brengt veel know-how binnen omdat hij oud bestuurder is van de sectie 3 banden.
De eindverantwoordelijkheid blijft wel binnen de stichting BEN.

Onze drijfveer was om het biljart toernooien beter te organiseren als andere organisatoren, met het doel de biljartsport professioneler te maken, de glans weer terug te geven, en als doel TV Zendtijd.
Langdurige uitzendingen op Sportzenders dat moest het worden. En natuurlijk moet er bij een topevenement ook veel publiek aanwezig zijn, de beleving moet optimaal zijn,
maar daar moet je dan een nieuwe weg mee inslaan, onder het mom "Er mag niet meer geknipt worden met de vingers, maar applaus moet klinken en aanmoedigen vanuit de tribune wordt zeer gewaardeerd."
Met goede locaties voor biljarter en publiek bereik je een goede sfeer en ambiance waar topsport goed bedreven kan worden.
Als al deze voorwaarden kloppen dan heb je een goed eindproduct.

Image
• Martin: Er staan enkele topevenementen op de agenda van B.E.N., te beginnen met de World Cup in Veghel. De continuïteit van de biljartsport in Nederland lijkt verzekerd.

Harry: Ja de continuïteit is verzekerd we hebben contracten met sponsors en er komen nog steeds nieuwe sponsors bij, dat neemt niet weg dat we tevreden zijn !!
want een tevreden ondernemer is een dooie ondernemer, we blijven dus grenzen verleggen.
Image
Een goed contact met de CEB en UMB en KNBB speelt hier dan ook een voorname rol, om veranderingen die wij inbrengen ook als mogelijkheden te zien.
Ook moet je productie maatschappijen zoals Kozoom en F&S zien als verlengstuk die het 3 banden op een hoger plan tillen.
Kijk eens naar Frits Bakker van Kozoom: Hij schrijft wel 3 artikelen in de week om het biljartnieuws te brengen en levendig te houden.
Hij schrijft authentieke verhalen en beoordeeld de biljarter naar waarde, soms is hij ook kritisch naar het verloop van de biljartsport, maar dat houdt ons dan wel weer wakker.


• Martin: Logistiek is de organisatie van een World Cup een huzarenstuk. Hoeveel en welke tafels worden er geplaatst. Legt de UMB verplichtingen op qua biljartballen en biljartlakens?

Harry: Een Worldcup organiseren is denk wel het grootste event op biljart gebied.
Al twijfel ik wel eens over hoe ze het in andere landen organiseren, wij hebben vanaf 2019 de lat erg hoog gelegd.
Kies een mooie locatie, grote tribunes waar wel 600 mensen kunnen plaats nemen. Wellicht zijn wij het nieuwe voorbeeld zoals een biljart toernooi georganiseerd moet worden.
De voorwaarden om een Worldcup te organiseren zijn transparant, op de site van de UMB staan ze vermeldt.
Maar om er nog een schepje bovenop te doen hebben wij onze eigen visie ingebracht, door er een andere uitstraling aan te geven, professionaliteit staat daarbij voorop.
De UMB heeft ook sponsors dat betekent dat we dit jaar op Koreaanse Classone lakens spelen en biljartballen van het merk Dyna Spheres model Platinum zijn.
Wat betreft de biljarts spelen we op het Eureka Billard Model Triangle (*), dit is een echt modern biljart die de ban doorbreekt en het biljartspel een modern uiterlijk geeft.
(*) :idea: :arrow: https://eureka-billard.nl/biljarttafel/

Image

Modern en fris voor de sport en hopelijk ziet de jeugd dit als opwaardering voor de image van de sport.
Een organisator is overigens vrij om te kiezen welk merk biljart geplaatst wordt, de keuze was vooraf al bekend, maar de kwaliteit van het biljart staat voorop.
Iedere biljarter zal zijn voorkeur daarin hebben, maar veel biljarters wordt ook gesponsord door een biljartfabrikanten.


• Stany: Mijn verontschuldiging indien deze vraag indiscreet lijkt, maar wat is eigenlijk het volledige budget voor een organisatie zoals Veghel?

Harry: Het prijzengeld staat benoemd op de UMB website € 106K, op de vraag wat het budget is kan ik hier geen antwoord geven, want dan ga ik bedrijfsinfo weggeven.
Als biljartliefhebber moet je gewoon komen kijken, geef je ogen goed de kost en maak een optelsom geniet van de heerlijke locatie, bezoek de restaurants, of doe na afloop gewoon je dagelijkse boodschappen in de Jumbo Foodmarkt. ;)


• Martin: Wanneer zal de World Cup in Veghel voor u geslaagd zijn. Topspelers staan garant voor spannende matchen die ook worden uitgezonden op Ziggo Sport. Hoopt u dat de onbetwiste nummer 1 van de wereld, Dick Jaspers deze World Cup wint?

Harry: Voor mij is een Worldcup geslaagd als iedereen het naar zijn zin heeft gehad. Van spelers tot publiek, de vrijwilligers van ons event, Five&Six productie team, de tribune bouwers, de mensen van licht en geluid, de presentator, ZiggoSport
de KNBB, CEB, UMB waarbij Farouk Barki een belangrijke inbreng heeft, hij is een man die mij oprechte feedback geeft.

Met andere woorden iedereen die betrokken is moet tevreden zijn, als er fouten gemaakt worden en dat doen we beslist, dan hopen we dat in het volgende jaar beter te doen.
Als voorbeeld voorgaande jaren hadden we weinig of geen rolstoel plaatsen, dat hebben we verbeterd, als je nu een kaartje als rolstoeler koopt zit je front row.

Maar over je vraag Martin wie er wint, als Nederlander heb je zo je voorkeur en Dick Jaspers is een van de grote kanshebbers.
Voorgaande jaren was het niet gelukt, de concurrentie is zo breed dat iedereen van de top 20 kan winnen.
Met Hang Jik Kim en Dani Sanchez hadden we in de vorige edities prachtige winnaars.


Image

• Martin: De samenwerking tussen de KNBB en B.E.N. is optimaal. Wat is jullie geheim? Heb je tips om dergelijke samenwerkingen uit te dragen naar andere landen en federaties?

Harry: Ik kan maar 1 antwoord geven voor iedere samenwerking is een goed contact nodig, de samenwerking met het bestuur van de sectie 3 banden is optimaal.
Deze samenwerking heb je hard nodig want arbiters komen toch echt via de KNBB, ze regelen dit fantastisch, ook andere elementen spelen mee. Voor het EK Driebanden hadden we ook via de KNBB een leuk bedrag aan subsidie gekregen, en dat was meer dan welkom.
Door de jaren heen is de samenwerking ook beter geworden dat heeft ook tijd gekost om elkaar aan te voelen en nu loopt dat in een automatisch proces, we weten van elkaar hoe het proces loopt en waar BEN aan moet voldoen en de KNBB
aan moet voldoen. We zijn samen gebaat om de sport zo optimaal mogelijk te laten presteren, goed voor de toekomst, hopende dat het aantal biljarters weer toeneemt in de breedte.


• Stany: Jumbo is al jarenlang jouw hoofdsponsor en Jumbo heeft een sterke band met de Nederlandse top acteur Frank Lammers uit de populaire serie “Undercover” waar hij een meedogenloze crimineel vertolkt. :?
Moeten we voor ons leven vrezen dat Ferry Bouman tussen het publiek gaat zitten tijdens het tornooi in Veghel? :? :o :shock:


Harry: Frank Lammers is acteur en hij is een van de acteurs die in de Jumbo commercials zijn visite kaartje afgeeft. Natuurlijk is hij ook film acteur en acteert in de serie van Netflix als Ferry Bouwman.
Het zou leuk zijn als hij komt maar ik weet niet of hij überhaupt van biljarten houdt, maar het zou leuk zijn om hem te mogen ontvangen als PR stunt.


• Martin: Het dispuut tussen de PBA en de UMB zorgt er voor dat meerdere topspelers niet kunnen deelnemen aan WK’s en World-Cups omdat ze geschorst zijn door de UMB. Het lijkt er op dat de mondiale biljartsport in een patstelling beland is. Hoe ziet u dit evolueren?

Harry: Iedere organisatie heeft zijn commerciële belangen. Iedere speler moet dan ook voor zich weten waar hij gaat spelen. De UMB heeft de laatste jaren veel progressie laten zien, ik denk dat er geen weg terug is en dat de PBA altijd een aparte organisatie blijft.
De UMB zal in de toekomst alleen nog groter worden en een samenwerking met de PBA zal een moeilijke combinatie worden, maar misschien zie ik het wel verkeerd.
Wat betreft spelers, je ziet dat er een aantal spelers al weer terug komen van de PBA en dat er ook vertrekken, dus geld speelt altijd een rol in het proces, en waar spelers hun boterham kunnen en willen verdienen.


• Martin: Na corona is er nu de energiecrisis en de hoge inflatie. De horeca wordt alweer hard getroffen, maar ook de gewone man in de straat voelt dit als een bedreiging. De vrees is dat sportclubs in het algemeen en biljartclubs in het bijzonder het moeilijk zullen krijgen om te overleven. Moet de overheid niet over de brug komen met financiële steun, zoals dit trouwens al jaren het geval is in Frankrijk.

Harry: Oei dat is een moeilijke... Ik zou het jammer vinden als dit probleem zo groot gaat worden dat biljartclubs het moeilijk gaan krijgen.
Wellicht moeten we dan offers gaan vragen aan de biljarter zelf, hogere bijdrages in de vorm van contributie verhoging is dan een oplossing.
De overheid moet het kunnen betalen, dus wellicht op tijd aan de bel trekken, want ieder budget moet jaren van te voren gevormd worden bij overheden.


• Stany: Mogen we jou ooit verwachten als organisator van een mondiaal tornooi op Belgisch grondgebied?

Harry: Dat zou prachtig zijn, een Worldcup in België te mogen organiseren... Laat mij duidelijk zijn, graag zelfs...
De KBBB mag mij daar zeker voor benaderen, wellicht is het nog een proces voor de jaren 2025 of later, maar ook voor dit geldt een goede voorbereiding en voldoende tijd.
De Worldcup in Nederland heeft ook 2 jaar geduurd voordat we aan de slag konden, uiteraard moet dan de samenwerking met een Belgische Sportzender een must zijn, met als drijfveer minimaal 25 uur live zendtijd.


Dankjewel Harry, en moge jouw UMB worldcup Veghel 2022 een fantastisch succes worden!
Martin Ravestyn (*) en Stany Buyle
(*) https://www.ravestyn.one/


ImageLien vers la version Francais

-----------------------------------------------
Registratie op deze website - Inscription sur ce site - Registration on this website :arrow: https://debiljartkrant.be/viewtopic.php?f=53&t=4701
-----------------------------------------------
-----------------------------------------------
U kan deze website steunen / Vous pouvez supporter ce site web / you can support this website :arrow: https://debiljartkrant.be/viewtopic.php?f=53&t=4687
-----------------------------------------------
Martin Ravestyn
AFFILIATED MEMBER
Posts: 66
Joined: Tue 20 Jul 2021 16:42
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Contact:

Re: Interview met UMB worldcup-Veghel organisator Harry Mathijssen van Eureka biljarts & Biljart Evenementen Nederland

Post by Martin Ravestyn »

Harry Mathijssen weet duidelijk waar hij mee bezig is. Daar kunnen wij belgen alleen maar jaloers van zijn.
Greetz,
Martin.
https://www.ravestyn.one/
Peter Ceulemans
Posts: 3
Joined: Tue 18 Oct 2022 16:28
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes

Re: Interview met UMB worldcup-Veghel organisator Harry Mathijssen van Eureka biljarts & Biljart Evenementen Nederland

Post by Peter Ceulemans »

Mooi stukje.
Post Reply

Return to “WORLDCUP 3-cushion VEGHEL 2022 (and 2021)”